BLOG

Waarom volle yoghurt in plaats van magere?

Volleyoghurt

 

Veel mensen die graag yoghurt eten, kiezen een magere variant omdat ze denken dat ze van volle yoghurt dik worden. Uit onderzoeken is echter gebleken dat volle yoghurt beter is als je wilt afvallen of op gewicht wilt blijven.

Diverse studies laten zien dat het eten van volle yoghurt juist tot een lager lichaamsgewicht, minder gewichtstoename en een lager risico op obesitas leidt. Hoe komt dat? In volle yoghurt zit van nature veel linolzuur, een essentieel tweevoudig onverzadigd omega-6-vetzuur. Wetenschappers van de University College Cork in Ierland hebben het linolzuur onderzocht en kwamen tot ontdekking dat linolzuur het lichaamsvet sneller en efficiënter helpt te verbranden. Het percentage linolzuur in magere yoghurt is erg laag, bijna nihil. Daarom is volle yoghurt te prefereren boven de magere variant.

Daarnaast hebben onderzoeken aangetoond dat volle zuivelproducten niet meer kans geven op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 dan magere varianten.
Veel mensen denken dat magere yoghurt met vruchten minder calorieën bevat dan volle yoghurt. Dat is een misvatting. Vruchtenyoghurts bevatten juist meer calorieën. Dit komt omdat aan magere yoghurt veel suiker wordt toegevoegd om het een beetje op smaak te brengen. De termen vol en mager zeggen in dit geval dus alleen iets over hoe vet de yoghurt is en niet hoeveel calorieën het bevat.

Verzadiging
Vetzuren in volle yoghurt zorgen voor een verzadigd gevoel dat langer blijft. Hierdoor heeft je lichaam minder behoefte om na de consumptie snel iets anders te eten.

Lactose
Yoghurt is anders dan melk voor wat betreft de vertering, maar bevat nog steeds lactose. Wel in mindere mate dan in melk. De darmen van volwassene mensen bevatten geen enzym om lactose af te breken. De productie van het enzym lactase die lactose in de darmen afbreekt, neemt snel af vanaf ongeveer 3-jarige leeftijd en verdwijnt binnen een aantal jaar. Daarom is het goed om zuivelproducten zoals yoghurt niet te vaak en met mate te consumeren. Mensen met serieuze darmproblemen en lactose-intolerantie kunnen beter geen dierlijke zuivel eten waar lactose inzit.

Tip:
Eet yoghurt in goede combinaties en met mate om de voedingswaarde ervan optimaal te benutten.

ANDERE BLOGS:

ontbijt2
19
nov
2013

Het ideale ontbijt

Lees meer »
Citroenen
12
feb
2015

Wat maakt citroenen en citroenwater zo gezond?

Lees meer »
Paas ontbijt
1
apr
2015

Paasontbijt

Lees meer »

Reacties

  • Imke schreef op 11 november 2016:

    Voor mijn opleiding doe ik een klein onderzoek naar volle yoghurt, in dit artikel wordt geschreven over diverse studies. Ik vraag me af: welke studies zijn dit dan? Is daar een bronvermelding van beschikbaar? Deze zou ik namelijk graag nalezen voor het onderzoek.
    Alvast bedankt.

  • Ariette schreef op 18 juli 2016:

    Ik ben benieuwd naar het antwoord op op de vraag van Miranda, die vraag heb ik ook.

  • Asja Tsachigova schreef op 17 juli 2016:

    Dat volle yoghurt of kwark beter is dan de magere varianten zegt nog niet alles. Het vetpercentage bij volle producten is groot, maar het gaat om de totale hoeveelheid vetten die je per dag binnenkrijgt, vooral als het om dierlijke vetten gaat. Daarom geldt het ook voor de volle yoghurt dat het beter in kleine hoeveelheden gegeten kan worden.

  • Miranda schreef op 17 juli 2016:

    ik eet ook liever volle Griekse of Turkse yoghurt of volle kwark, zoals waarschijnlijk veel mensen maar wat dan met het vetgehalte? Ik bedoel, 10 procent is toch veel. Of maakt het linolgehalte enz. dat weer goed?

Plaats een reactie