BLOG

10 redenen waarom avocado zo gezond is

Avocado

 

Avocado is één van mijn favoriete vruchten. Ik vind ze super lekker en ze zijn ook nog eens heel erg gezond. Deze vrucht bevat namelijk alle belangrijke voedingsstoffen die wij nodig hebben. Bovendien is bewezen dat avocado helpt om verschillende ziektes zoals alzheimer, kanker, hart-en-vaatziekten en diabetes, tegen te gaan. Wat er precies zo gezond is aan avocado leg ik hier uit.

  1. Avocado zit vol vitamines
    Zoals vitamine B, K en E. Vitamine B en K zorgen voor een goede stofwisseling en een gezonde huid. Vitamine K speelt een belangrijke rol bij het groeien van onze botten waardoor je ook op latere leeftijd een goede botdichtheid houdt. Vitamine E kan het lichaam zelf niet maken, maar je hebt het wel nodig, o.a. voor de aanmaak van rode bloedcellen en het in stand houden van spier- en ander weefsel.

  2. Avocado heeft een hoog mineralengehalte
    Het mineralengehalte in avocado (denk aan kalium, calcium en magnesium) is bijna drie keer zo hoog als in de meeste andere vruchten. Deze natuurlijke mineralen zorgen o.a. voor de gunstige bloeddruk en optimale zuurgraad van je lichaam. En bij een tekort aan magnesium kunnen diverse gezondheidsklachten ontstaan, zoals spierklachten, spierzwakte, PMS, menstruatiepijn, migraine, koude handen en voeten en een laag libido .

  3. Avocado is rijk aan vezels
    En dan zowel onoplosbare als oplosbare vezels. Deze combinatie vind je niet vaak in voedingsmiddelen. De onoplosbare vezels zorgen voor een gezonde stoelgang. Hierdoor worden de darmen goed gereinigd en dat vermindert de kans op darmkanker. De oplosbare vezels geven je een verzadigd gevoel, waardoor je je eetlust onder controle houdt.

  4. Avocado bevat goede vetten
    Enkelvoudig onverzadigde vetten zijn goede vetten. Ze helpen om je cholesterol in balans te houden en verminderen de kans op diabetes. Avocado zit er vol mee.

  5. Avocado is goed voor je ogen
    Dat komt omdat er in avocado’s luteïne zit. Dit is een natuurlijk pigment dat beschermt tegen staar. Het vermindert bovendien het risico van macula degeneratie: de belangrijkste oorzaak van blindheid bij mensen boven de 65 jaar. Avocado’s bevatten drie keer zo veel luteïne als andere groenten en fruit.

  6. Avocado zorgt voor een betere opname van voedingsstoffen
    Avocado’s zitten niet alleen boordevol voedingsstoffen, ze helpen ook voedingsstoffen van andere voedingsmiddelen op te nemen. Dus door avocado toe te voegen aan je maaltijd, bijvoorbeeld aan je salade, neemt je lichaam ongemerkt veel meer voedingsstoffen op.

  7. Avocado is rijk aan foliumzuur
    Als je zwanger bent wordt aangeraden om foliumzuur te slikken, een vitamine die het risico op aangeboren afwijkingen verkleint. Een halve avocado zorgt al voor bijna een kwart van de aanbevolen dagelijkse inname foliumzuur. Bovendien zorgt foliumzuur voor een lager risico op hartaanval en hart- en vaatziekten.

  8. Avocado is een goede vleesvervanger
    Avocado is eigenlijk een volledige vleesvervanger. Op vitamine B12 na, heeft het alles in zich wat je nodig hebt als je geen vlees eet, namelijk veel eiwitten en gezonde vetten.

  9. Avocado werkt ontstekingsremmend
    De combinatie van alle voedingsstoffen in avocado werkt ontstekingsremmend. Het helpt om artrose en reuma te voorkomen of te verminderen.

  10. Avocado is goed voor je huid
    De vezels en kalium in de vrucht gaan huidveroudering tegen. Daarnaast zit avocado bomvol vitamine A, wat helpt bij het zuiveren van de huid en het kwijtraken van dode huidcellen. De aminozuren in avocado's reinigen je huid en bieden bescherming tegen factoren van buitenaf.

Kortom, genoeg redenen om de avocado regelmatig op je dagmenu te zetten!

ANDERE BLOGS:

groentenfruit
29
maa
2016

Seizoensgroenten & fruit

Lees meer »
DLM
13
dec
2013

De Levensstijl Methode

Lees meer »
Bevrorenfruit
3
apr
2016

Bevroren fruit, is dat gezond?

Lees meer »

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie