BLOG

De Peristaltiek van de darmen

spijsvertering

 

Body & Lifestyle Challenge Week 4 – De peristaltiek van de darmen

Weekje 3 hebben we overgeslagen maar we zijn er weer! In de tussentijd heb ik uiteraard niet stilgezeten. Zo moest ik even iets testen… Sinds ik mij aan de Levensstijlmethode houd ben ik namelijk niet 1 dag meer misselijk geweest. En om van alle ‘ja dat komt natuurlijk omdat….’ teksten af te zijn heb ik eens gekeken wat er gebeurt als ik ermee stop. In de afgelopen week ben ik op 3 dagen misselijk geweest… Ik ben er dus gauw weer mee gestart met hernieuwde waardering en focus!

De peristaltiek

Wat Wikipedia hierover zegt:
“Peristaltiek is de knijpende beweging van een buisvormig orgaan (zoals de darmen) die ervoor zorgt dat het voedsel vooruitkomt in het maag- darmstelsel.”

Dit mechanisme dat normaal gesproken zorgt voor een prettige sanitaire ontspanning, kun je, zodra je zwanger bent, wel op je buik schrijven!

Dit dankzij veranderingen in de bloedsomloop, lichaamsbeweging en hormonen. Vooral het hormoon progesteron verslapt de spieren van de darmwand met als doel dat het voedsel langer in het lichaam blijft en er daardoor extra veel voedingsstoffen uit opgenomen kunnen worden.
Met als resultaat…nou, dat kun je wel bedenken…

Wat te doen

‘Hoe deze hel te verlichten?’ werd even mijn obsessieve focus. Hieronder mijn wel bevallen probeersels:
- Volg goed de Levensstijlmethode want je hebt juist alle vezels, vocht, lichaamsbeweging, ontspanning en vitaminen nodig die je hiermee optimaal realiseert. Kies voor de lichaamsbeweging vooral wandelen en fietsen.

Wat je extra kunt doen:
- Probiotica ondersteunen de goede darmbacteriën en gezondheid. Ze zijn ook geschikt tijdens zwangerschap en borstvoeding. Ik ben blij met de All-Flora van New Chapter omdat ze direct goed werken en biologisch, dynamisch zijn.
- Colon Clean is een vezelrijk goedje wat je met water kunt innemen. Niet lekker maar helpt goed.
- Neem als ontbijt wat geroosterd volkoren speltbrood met niets anders dan een flinke scheut olijfolie.

Gegarandeerd succes ☺

Tot volgende week!
Liefs, Sandra

 

ANDERE BLOGS:

het pompoenseizoen optie 2
12
sep
2016

Het pompoenseizoen is hier! Waarom is pompoen zo gezond?

Lees meer »
Soja
29
apr
2013

Soja: een gezonde vleesvervanger, maar ook beter voor het milieu?

Lees meer »
Yoghurt
7
apr
2013

Verschil tussen yoghurt, biogarde en kwark

Lees meer »

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie