BLOG

Kokoswater als sportdrank

Kokoswater

 

Kokoswater is het water dat in een kokosnoot zit als je hem opensnijdt. Het is anders dan kokosmelk die van vruchtvlees wordt gemaakt.

Rijke bron van vitaminen en mineralen

Kokoswater is onder andere een rijke, natuurlijke bron van vitaminen B2 en C en essentiële mineralen zoals calcium, magnesium en kalium.

Kokoswater neutraliseert zuurgraad van het bloed

Mineralen zijn fysiologisch gezien elektrolyten. Ze reguleren de zuurgraad van ons bloed die niet boven een bepaald niveau mag stijgen. Tijdens intensief sporten wordt in onze spieren melkzuur aangemaakt, dat vervolgens in de bloedbaan terechtkomt. De zuurgraad van het bloed stijgt dan. Calcium en magnesium zijn verantwoordelijk voor het neutraliseren van de zuurgraad. Een tekort aan deze mineralen kan leiden tot voortdurende aanspanning van spieren waardoor spiekkramp kan ontstaan.

Ideale sportdrank

Het bevat ook een matige hoeveelheid natuurlijke suikers die ervoor zorgen dat je op een natuurlijke manier energie krijgt. Het helpt tegen uitdroging. Vooral tijdens het sporten heeft je lichaam extra veel behoefte aan vocht omdat je veel vocht met het transpireren verliest. Dat moet snel aangevuld worden zodat je cellen niet uitdrogen. Kokoswater is een isotone drank. Dat is ideaal voor de snelle opname door lichaamscellen. Daarom is kokoswater een natuurlijke sportdrank die naast het compenseren van het vochtverlies ook het vitaminen- en mineralenverlies door hoge fysieke inspanningen aanvult. Dat houdt de elektrolytenbalans optimaal, ook als er veel fysieke stress van het lichaam wordt gevraagd.

ANDERE BLOGS:

Feestdagen
23
dec
2012

Gezond tijdens de feestdagen

Lees meer »
het pompoenseizoen optie 2
12
sep
2016

Het pompoenseizoen is hier! Waarom is pompoen zo gezond?

Lees meer »
slaap
29
sep
2012

Reken af met onregelmatige slaaptijjden

Lees meer »

Reacties

  • Martijn Meeuwis schreef op 14 januari 2024:

    Hallo Asja,

    Bedankt voor je inzichtelijke artikel over kokoswater als natuurlijke sportdrank. Als orthomoleculair therapeut behandel ik vaak cliënten met uitdagingen op het gebied van hydratatie en voedingskeuzes tijdens sportactiviteiten. Ik ben het eens met je punten over de rijke inhoud van vitaminen en mineralen in kokoswater en het belang ervan voor het handhaven van de elektrolytenbalans tijdens fysieke inspanning.

    In mijn praktijk heb ik ervaren dat natuurlijke hydratatieopties, zoals kokoswater, zeer effectief kunnen zijn voor sporters, vooral in combinatie met een gebalanceerde voeding. Dit sluit goed aan bij jouw discussie over de hydraterende eigenschappen en de voedingswaarde van kokoswater.

    Nogmaals bedankt voor het delen van je kennis. Ik kijk uit naar meer van je posts!

    Vriendelijke groeten,
    Martijn

    • Asja Tsachigova schreef op 14 januari 2024:

      Hallo Martijn,
      Bedankt voor je enthousiaste reactie! Leuk om te lezen dat je mijn blog interessant vindt en dat het aansluit bij je werkwijze.

      Hartelijke groet,
      Asya

Plaats een reactie