BLOG

Hoe bereid je je lichaam voor op de mogelijke besmetting met Coronavirus?

Coronavirus

 

Deze blog is bedoeld om je handvaten aan te reiken waarmee je het zelfgenezende vermogen van je lichaam in een korte tijd kan activeren en op peil kan houden. Als je lichaam door het virus wordt aangevallen, is het dan in staat van paraatheid en kan het zich optimaal beschermen en het virus effectief bestrijden.

Het gevreesde coronavirus bereikt steeds meer landen, steden en dorpen, en kan vandaag iedereen treffen. Het aantal coronabesmettingen groeit explosief. De media heeft veel aandacht besteed aan wat je kan doen om je zo goed mogelijk te beschermen tegen de besmetting, zoals je handen goed wassen, maar de meeste mensen weten nog steeds niet wat ze moeten doen, als ze geïnfecteerd worden met het virus, om hun lichaam optimaal te helpen het virus te bestrijden en snel te herstellen.

Een bombardement van berichten over het virus wakkert wereldwijd veel angst aan. Virologen zeggen echter dat het om niet veel meer dan een normaal griepvirus gaat. Voor mensen die een zwakke gezondheid (vooral een zeer verzwakt immuunsysteem) of een ernstige ziekte hebben, kan elke nieuwe infectie een bedreiging zijn. Als je gezond bent en een sterke lichamelijke conditie hebt, ervaar je de ziekte niet anders dan griep. Maar de vraag is, hoe weet je hoe gezond je nu bent. Afwezigheid van klachten is niet altijd een teken dat je lichaam vanbinnen in topconditie is. Degeneratieve processen in het lichaam kunnen jarenlang latent verlopen voordat de eerste klachten de kop opsteken. Denk bijvoorbeeld aan de conditie van je bloed- en lymfevaten die een zeer belangrijke rol spelen in de activiteiten van je immuunsysteem wanneer het aan de slag gaat om het binnengedrongen virus te vernietigen en je lichaam te beschermen tegen schade. Het is daarom in elk geval belangrijk, ongeacht of je nu klachten hebt of niet, om goed voor je lichaam te zorgen en niet te wachten tot je klachten hebt of ziek bent.

Voordat ik je tips ga geven om je gezondheid optimaal te beschermen, wil ik nog even kort in simpele menselijke taal uitleggen hoe het in het lichaam werkt. Als je het proces begrijpt, weet je heel duidelijk wat je doel is en ben je gemotiveerd om aan de slag te gaan.
Als iemand bijvoorbeeld actieve kankercellen of een actieve infectie in het lichaam heeft, zoals longontsteking, is zijn of haar immuunsysteem druk bezig met het aanpakken en bestrijden van die infectie of die afwijkende, agressieve cellen. Als het coronavirus in het lichaam van zo’n persoon binnendringt, moet het immuunsysteem haar focus verdelen. Je immuunsysteem is een soort leger dat je lichaam beschermt tegen allerlei gevaarlijke indringers. Als een deel van het leger na de besmetting met coronavirus moet stoppen met haar activiteiten om de bestaande infecties of kankercellen te bestrijden en al haar krachten moet mobiliseren om het lichaam tegen de virusaanval te beschermen, krijgen de kankercellen en alle andere infectiebronnen die in het lichaam aanwezig zijn ruimte om zich verder door het lichaam te verspreiden en er schade aan te richten. Als een persoon die een zware infectie of kanker heeft na de besmetting met het coronavirus overlijdt, dan is het coronavirus de laatste druppel in de emmer geweest maar absoluut niet de hoofdoorzaak. Dan heeft het virus het vermogen van het immuunsysteem verzwakt en het afgeleid van het bezigzijn met het reeds aanwezige probleem.
Als een huis in brand staat, is het makkelijker om het vuur te blussen als het zich door één kamer verspreidt. Als het vuur door alle kamers tegelijk raast, is de kans groot dat het vuur het huis grote schade aanricht of het huis helemaal laat uitbranden. Het wordt nog veel erger als het huis van hout is en er veel spullen in het huis staan die vatbaar zijn voor vuur. Als je dit simpele voorbeeld op een menselijk lichaam projecteert zie je ongeveer hetzelfde. Als je lichaam verzwakt en daardoor vatbaar voor infecties in het algemeen is en je daarnaast ook nog ongezond eet en leeft waardoor er veel toxische stoffen in je lichaam continu aanwezig zijn, raakt je immuunsysteem extreem overbelast en word je vatbaar voor elke infectie. Dit kan voor sommige mensen fataal worden. Toxische stoffen worden door het immuunsysteem beschouwd als lichaamsvreemde stoffen. Ze leiden je immuunsysteem af van haar primaire taken, namelijk je lichaam beschermen tegen de ziekmakende indringers en het bestrijden van woekerende cellen.

Nu zou het duidelijk moeten zijn dat het belangrijkste doel tijdens deze wereldwijde epidemie is om je immuunsysteem een boost te geven al voor dat je het virus binnenkrijgt. Je bereid je immuunsysteem dan optimaal voor op de mogelijke besmetting met het virus.
Ook als je al ziek bent geworden, is het nog steeds zinvol om je immuunsysteem met alle mogelijke middelen te ondersteunen in haar pogingen het virus te vernietigen. Dan kun je erop vertrouwen dat je lichaam snel herstelt zonder consequenties.

Je zal waarschijnlijk verbaasd zijn dat ik niet meteen met voedingstips begin, want ze komen pas aan het einde. Dat doe ik bewust omdat ik na jarenlange klinische onderzoeken naar het gedrag van pathogene micro-organismen in het lichaam van mensen die ongezond leven en na 25 jaar begeleiden van mensen met diverse gezondheidsproblemen heb ervaren dat veel mensen die hun uiterste best doen om gezond te eten denken dat dit voldoende is om hun lichaam tegen ziekten te beschermen. Gezond eten is zonder enige twijfel heel belangrijk om gezond te blijven. Er zijn echter ook andere zaken die enorm bijdragen en essentieel zijn om het stevige fundament te bouwen voor een goede gezondheid waarbij je nooit meer hoeft te vrezen voor een virusaanval of een andere ziekte en vertrouwen kan hebben dat je lichaam in staat is om het goed af te handelen. Laten we dus eerst deze belangrijke zaken en hun fysiologische uitwerking op het lichaam bespreken, want veel mensen zien ze over het hoofd en schenken er daarom geen aandacht aan.

De eerste stap: laat de angst los

Waar komt de angst vandaan?

Angst komt meestal uit het gevoel van onwetendheid, onmacht en onzekerheid over wat er kan gebeuren. Onzekerheid is een fenomeen waar we elke dag mee te maken hebben, bewust of onbewust. Als we in staat zijn om in te zien dat de enige zekerheid in het leven is dat we op een dag ons fysieke lichaam verlaten, dan hoeven we nooit meer waarde te hechten aan zekerheid en kunnen we de permanente aanwezigheid van onzekerheid in ons leven zonder angst en tegenstrijd accepteren. Als we de deur uitgaan en in de auto stappen, hebben we ook geen zekerheid dat we ongedeerd thuiskomen. Zo kunnen we ook met andere dingen in het leven omgaan door er niet veel mee bezig te zijn.

Onmacht is in dit geval het gevolg van onwetendheid. Als je begrijpt hoe je lichaam van binnen werkt en hoe je de werking ervan kunt optimaliseren, laat de angst jou vanzelf los.
Als je je hele leven ervan afhankelijk blijft dat iemand anders je beter moet maken omdat je zelf niet weet wat je kan doen om beter te worden, zal de angst op een onbewust niveau jou levenslang gevangenhouden en continu je leven blijven beheersen. Om echte vrijheid in je leven te ervaren, is het noodzakelijk om je angsten los te laten en de kracht in jezelf te ontdekken. Dat kun je doen door kennis te vergaren over hoe je optimaal voor je lichaam kan zorgen en dat structureel toe te passen.

Laten we nu even kijken wat angst met ons lichaam doet.

Angst verlamt je lichaam en geest, waardoor je niet meer je fysieke en mentale vermogens kan gebruiken om problemen in je lichaam op een natuurlijke manier op te lossen. Als je vanwege het coronavirus door angst aangevallen wordt, gaat het stressniveau in je lichaam drastisch omhoog. Vaak ben je je niet eens bewust van die stress omdat angst je verlamd houdt.

Als je gezondheidsproblemen hebt, is het heel begrijpelijk dat je je zorgen maakt; dat is heel menselijk. In dit geval heb je nog meer redenen om angst los te laten zodat je lichaam actief en onverhinderd bezig kan zijn om jou tegen het virus te beschermen.

Wat doet angst met de fysiologische processen in je lichaam?

Je weet waarschijnlijk dat het adrenaline- en cortisolniveaus in je lichaam tijdens stress aanzienlijk stijgen. Als dit voor een korte duur gebeurt, is er niets aan de hand. Het is gezond en normaal om angst te ervaren als je de weg oversteekt en een auto met een enorme snelheid op je ziet afkomen. Je schrikt en je lichaam reageert zoals het hoort te reageren; je rent om je leven te redden. Maar als je tijdens een virusepidemie een lange periode gevangen wordt gehouden door angst en je vecht-en-vlucht-mechanisme blijft ingeschakeld, verstoren hoge adrenaline- en cortisolniveaus alle vitale processen in je lichaam. Je spijsvertering kan dan niet meer je voedsel optimaal verteren, hoe gezond je ook probeert te eten, je uitscheidingsorganen kunnen niet meer de afval optimaal verwerken waardoor veel toxische afvalstoffen in je lichaam achterblijven en in je weefsels en organen worden opgeslagen, en je immuunsysteem kan je niet meer optimaal beschermen tegen het virus omdat onder andere de signalenoverdracht vanuit je hersenen verstoord is. Het honger- en verzadigingscentrum in je lichaam die je honger- en verzadigingsgevoel reguleren, worden ook verstoord waardoor de kans groter is dat je ongezond en te veel gaat eten. Dit heeft een negatief effect op je immuunsysteem waardoor je snel in een vicieuze cirkel terechtkomt en de capaciteiten van je lichaam nog meer achteruitgaan. De eerste en belangrijkste stap is daarom om de angst los te laten en te focussen op het versterken van je immuunsysteem.

Hoe laat je de angst los?

Het is natuurlijk niet één-twee-drie-opdracht aan je lichaam om de angst uit te schakelen. Het is een proces. Aangezien ik in deze blog alleen de angst voor het virus bespreek, is het wel makkelijker om deze vorm van angst snel aan te pakken en te elimineren. De praktische levensstijl- en voedingstips verderop in deze blog zullen je meer vertrouwen geven in de kracht van je lichaam. Om deze kracht daadwerkelijk te ervaren, is het uiteraard noodzakelijk om de kennis om te zetten in actie. Als je eenmaal in actie bent, gaat de angst langzaam verdwijnen en komt er ruimte voor voortdurende verbeteringen in je gezondheid.

Ontwikkel positieve emoties

Positieve emoties, zoals een emotie van liefde, dankbaarheid, vriendelijkheid, tolerantie en blijdschap, hebben een zeer positieve invloed op je immuunsysteem en alle biochemische processen in je lichaam op celniveau. Focus zo veel mogelijk op deze emoties om ze goed te ontwikkelen en diep te wortelen in je geest. Je merkt dan vanzelf dat er steeds minder ruimte overblijft voor negatieve emoties, zoals een emotie van boosheid, woede, teleurstelling, onbegrip, wrok en jaloezie. Positieve emoties geven je energie en levenskracht die je lichaam kan gebruiken om zichzelf te beschermen of te herstellen, terwijl negatieve emoties jou van energie en levenskracht beroven en alle deuren opengooien voor de pathogene micro-organismen die je ziek kunnen maken.

Vermijd stress 

Stress verstoort de natuurlijke, zelfregulerende en zelfherstellende vermogens van je lichaam. Op den duur, als stress langer aanhoudt of telkens terugkeert, kan de lichamelijke reactie op stress een zware tol eisen van je immuunsysteem. Probeer daarom stresssituaties te vermijden. Maak geen ruzies. Als je iemand niet mag, laat het los en denk niet aan die persoon; verleg je focus op iets anders. Het is tijd om naar binnen te keren. Als je je bezig blijft houden met andere mensen en hun gedrag, word je continu geprikkeld door irritaties, verwachtingen en teleurstellingen die je stressniveau in stand blijven houden. Het is nu tijd om met jezelf en je eigen gedrag bezig te zijn. Als je erin slaagt, dan zal je snel ervaren hoe je gezondheid en je leven ten positieve veranderen.

Zorg voor een goede nachtrust

Nachtrust is onmisbaar om je immuunsysteem sterk te houden. Tijdens de slaap voeren je lichaam en geest noodzakelijke schoonmaak- en herstelwerkzaamheden uit.
Als je je laatste flinke kou of griep kan herinneren, weet je misschien nog dat zo’n infectieziekte je moe en slaperig maakte. Cytokinen, hormonen van het immuunsysteem die het lichaam tijdens de infectie in grote hoeveelheden uitscheidt, zijn krachtige slaapverwekkers. Ze dwingen je lichaam om zuinig te zijn met je energie en andere bronnen die je immuunsysteem nodig heeft om het virus aan te vallen. Daarom is het raadzaam om niet alleen tijdens de periode dat je al besmet bent met het virus en ziek bent maar ook ruim daarvoor te beginnen om extra vroeg naar bed te gaan. Als je met slaapproblemen worstelt, zorg ervoor dat je vroeg eet, bijvoorbeeld om 18.00 uur (daarna niets meer, alleen water en kruidentheeën) en voor het slapen een heet bad of een extra warme douche neemt. Ook een meditatie of ademhalingsoefening voor het slapen gaan kan helpen.

Neem voldoende tijd voor ontspanning

Ontspanning is essentieel om adrenaline- en cortisolniveaus in je lichaam op een gezond niveau te houden. Dat zorgt ervoor dat alle vitale processen in je lichaam onverstoord verlopen. Deze vitale processen versterken je immuunsysteem indirect omdat ze de werking van je immuunsysteem ondersteunen. Ontspanning versterkt je immuunsysteem ook direct en helpt je lichaam om de verspreiding van het virus door je lichaam te beperken.
Een van de beste vormen van ontspanning is meditatie. Als je nog nooit hebt gemediteerd, kun je dat leren.
De kracht van meditatie ervaar je pas echt als je dat dagelijks doet en niet alleen wanneer je lichaam je dwingt om meditatie als laatste reddingsmiddel tegen stress te gebruiken.

Beweeg veel

Beweging verzadigt je bloed met zuurstof en versnelt je bloedsomloop. Zuurstofrijk bloed is niet aantrekkelijk voor pathogene micro-organismen en een versnelde bloedsomloop zorgt voor een beter transport van immuuncellen, zuurstof en voedingsstoffen door je lichaam. Ook toxische stoffen en lichaamseigen afvalstoffen worden efficiënter afgevoerd; vooral de snelle afvoer van neurotoxinen die door virussen geproduceerd worden is heel belangrijk.
Zelfs als je virus hebt maar koortsvrij bent, raad ik je aan om niet lang in bed te blijven liggen. Als je je zwak voelt, loop dan een rondje door je huis en ga zitten of liggen als het te veel wordt, maar blijf regelmatig in beweging.

Demp de koorts niet en gebruik liever geen pijnstillers

Je lichaam verhoogt de koorts niet voor niets. Bij hoge koorts (38-40) kan je lichaam de infectie veel effectiever bestrijden. Bovendien overleven de virussen deze hoge lichaamstemperaturen niet.
Pijnstillers zijn een extra belasting voor je immuunsysteem. Als je pijn hebt, bijvoorbeeld hoofdpijn, probeer het zonder pijnstillers te doorstaan als het lukt. Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt, bij voorkeur warm water.

Vermijd de kou

Virussen hebben koude en droge lucht nodig om buiten het lichaam langer te overleven. Bij de lage luchtvochtigheid en temperatuur kunnen ze zich makkelijker verspreiden. Bovendien is de weerstand van je slijmvliezen in de neus verminderd als je koude lucht inademt. Bij hogere temperaturen zijn de virussen sneller dood.
Probeer daarom de kou te vermijden wanneer het kan.

Neem dagelijks een heet bad of hete douche

Een heet bad en een hete douche verwarmen je lichaam, zorgen voor de effectieve afvoer van toxische stoffen die een grote belasting vormen voor je immuunsysteem en ontspannen je lichaam, waardoor het virus effectief wordt aangepakt.

Drink heet water

Heet water helpt het virus te vernietigen. Drink elke dag regelmatig een kopje heet water. Het water moet uiteraard niet zo heet zijn dat je je tong verbrandt, maar wel zo heet dat je het net kan drinken.
Daarentegen, vermijd koude dranken. Als je daarvan houdt, probeer ze in ieder geval in de periode van de virusverspreiding te vergeten.

Drink krachtige kruidentheeën voor meer weerstand

Hete pure kruidentheeën verdubbelen het krachtige effect van heet water. Denk bijvoorbeeld aan verse gemberthee, tijmthee en brandnetelthee.

Eet geen koude gerechten

Alles wat koud is, helpt het virus om zich sterk te houden en onverhinderd door je lichaam te verspreiden. Vermijd daarom in deze periode alle koude gerechten zoals ijs en koude smoothies. Smoothies zijn gezond maar als je ze ergens bestelt, zijn ze meestal koud.

Zorg dat je veel vitamine C uit natuurlijke bronnen binnenkrijgt

Als je De Levensstijl Methode nauwkeurig volgt, bescherm je je lichaam al heel goed. Als je het meest optimale resultaat uit het volgen van de methode wil halen, zorg dat je elke dag extra veel vers fruit en groenten eet.

  • Drink meerdere keren per dag een groot glas citroenwater en eet veel citroenen. Biologische citroenen kun je met de schil eten. Snijd de citroen in dunne plakken en eet ze met pure honing als je het anders te zuur vindt.
  • Eet veel vers fruit en groenten die rijk zijn aan vitamine C, zoals kiwi, sinaasappels, mandarijnen, ananas, aardbeien, frambozen, bramen, blauwe bessen, boerenkool, peterselie, spinazie, broccoli, bloemkool, bleekselderij, tomaten, paksoi, koriander en dille.

Zorg voor de aangevulde voorraad thuis

Zorg dat je voldoende producten thuis op voorraad hebt die je immuunsysteem versterken, zoals citroenen, gember, tijm, knoflook, vers fruit en groenten.

Vermijd producten die je lichaam verzwakken

De volgende producten (de lijst is niet compleet, maar dit zijn de belangrijkste producten) hebben een negatieve invloed op je immuunsysteem. Ze putten de reserves van je lichaam uit en verzwakken je weerstand. Vermijd ze zo veel mogelijk.

  • Geraffineerde suikers en alle producten waaraan deze suikers zijn toegevoegd
  • Additieven ofwel e-nummers en alle producten waaraan deze zijn toegevoegd
  • Bewerkte vleesproducten, zoals ham, worst, saucijzen, bitterballen en kroketten
  • Frisdrank
  • Alcohol
  • Dierlijk melk
  • Fastfood
  • Gefrituurd voedsel
  • Ingemaakt (geconserveerd) voedsel
  • Witmeelproducten ofwel producten die van bloem zijn gemaakt (in mijn volgende blog leg ik uit waarom het zo is)

Ik zal ervoor zorgen dat ik deze blog actueel houd. Dit houdt in dat ik alle nieuwe tips die ik vergeten bent te vermelden en die later bij mij opkomen, zal toevoegen aan deze blog of een nieuwe blog schrijven als het onderwerp meer aandacht vereist.

Deel deze blog met mensen die je een goede gezondheid gunt.  

ANDERE BLOGS:

Yoghurt
7
apr
2013

Verschil tussen yoghurt, biogarde en kwark

Lees meer »
Bevrorenfruit
3
apr
2016

Bevroren fruit, is dat gezond?

Lees meer »
Ziektes
8
apr
2013

Invloed van levensstijl en voeding op ziektes

Lees meer »

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie